Особливості створення композиції в акваскейпі

Кожен аквапейзаж, хоч би цілісний і неподільний він не здавався, складається з деяких складових – елементів композиції. Кожен штрих у дизайні акваріума можна описати законами, що ґрунтуються на знаннях про сприйняття людини. Для чіткішого розуміння цих законів ми розберемо на конкретних прикладах такі елементи композиції як лінії, форми, перспектива, контраст, текстура і такі властивості, як баланс, природність, повторюваність.

Багато законів композиції, які використовуються в аквадизайні, вже давно відкриті та успішно застосовуються в архітектурі, образотворчому мистецтві, фотографії. Згадати хоча б закон золотого перетину, яким користуються не одне тисячоліття. Тут легко знайти багато аналогій. Наприклад, лінії – найбільш сильний елемент, який може бути як у композиції фотографії так і в акваріумі. Лінії керують поглядом глядача, ведуть його. Паралельні лінії, що повторюються, посилюють одна одну, а якщо вони ще й у перспективі, то концентрують увагу на об’єкті дуже сильно.

Імітація перспективи в акваріумі за допомогою ліній
Такого ефекту було досягнуто за допомогою імітації перспективи. Наявність перспективи можна назвати необхідним мінімумом для створення вражаючого дизайну в акваскейпі. У великому просторі перспектива добре помітна як на першій фотографії. Але ми маємо акваріум, що містить дуже невеликий простір. Як же розширити цей простір? Для цього потрібно намалювати в акваріумі фальшиві лінії перспективи тим самим, імітуючи перспективу об’ємного простору. Крім цих ліній потрібно розміщувати більші об’єкти (камені, корчі, рослини) ближче до фронту, а дрібніші – ближче до фону.

Також варто згадати про тональну перспективу, яку теж можна імітувати в акваріумі при його дизайні. Суть її в тому, що в природі чіткість і ясність обрисів предметів втрачається в міру їх віддалення від ока спостерігача. Одночасно зменшується і насиченість кольорів, контрасти світлотіні у глибині пом’якшуються. У дали предмети здаються світлішими, ніж у переднього плану. Тому часто, при фотографуванні акваскейпів, використовують яскраве підсвічування фону аж до білого фону, що практично світиться.

Тональна перспектива в акваріумі
Повертаючись до ліній потрібно сказати голландський акваріум by Shay Fertig, що вони можуть бути і слабо помітні, але, тим не менш, надаючи належний ефект. Лінії у композиції «Альпійська долина» дуже чіткі – це характерно для західного стилю акваскейпінгу, що, мабуть, є спадком традиції оформлення голландського акваріума. Такі лінії створюються завдяки контрасту сусідніх груп рослин та їх строгої роздільності одна від одної.

У композиції «Альпійська долина» використали ще один, додатковий, трюк – створення легкої тіні між групами рослин, з допомогою особливої стрижки (див. малюнок з тінями наближенні). Стрижка полягала в тому, що на межі двох груп рослин вистригалося 1-2 см у групи, що позаду стоїть, як зображено на схемі:

Дизайнери японського стилю оформлення навпаки уникають суворого поділу груп рослин, використовуючи принцип перекриття форм для створення більш природного виду композиції в дизайні акваріума. На наступній фотографії лінії утворені контурами каменів акцентуючи увагу глядача на великому камені. Додатково, дві групи елеохарісу створюють ледь помітні лінії з тим самим напрямком і перспективою.

Проте, навіть із такими прихованими лініями виходить досить сильний дизайн. Більше того, погляд глядача більше залучений об’єктом в акваріумі, до якого ведуть лінії, аніж до самих ліній. На попередніх фото лінії настільки явно виражені що привертають увагу глядача не тільки до об’єкта, до якого вони ведуть, але і до самих себе. Чи це добре чи погано залежить від задуму автора, але він повинен усвідомлювати те, що лінії – це надзвичайно важливий елемент композиції в дизайні акваріума, який не можна залишати без контролю. І уникайте прямих ліній, в акваріумі вони не виглядають природно.

Дуже багато непотрібних ліній можна знайти в абсолютно композиційно неконтрольованих акваріумах, оформлених у так званому стилі «город». У таких акваріумах рослини створюють лінії різної спрямованості, диктовані напрямом зростання їх стебел. Як правило, це лінії з напрямком «вгору», оскільки найбільш поширеними є довгостебельні рослини.

Акваріум у стилі «город»
У результаті ми маємо дизайн, який просто рябить паралельними лініями, що повторюються, «вгору», як частокіл. Такі лінії, що ритмічно повторюються, посилюючи один одного, створюють свого роду шум, що не дає погляду глядача спокійно вибрати об’єкт, що приваблює. Це одна з причин, чому акваскейпери часто стрижуть рослини так, щоб утворювалися округлі «шапки», приховуючи нижню частину стебла рослин, які створюють лінії «вгору». Тут дуже важливо дати рослинам достатньо світла, щоб вони не тягнулися вгору. В іншому випадку, як би Ви не стригли, справді гарну «шапку» отримати не вдасться.